Om barnehagen

Vikingen Barnehage er en privat heldagsbarnehage på Kvamsenget i Steinkjer med friluftsliv, estetiske uttrykk og vikinghistorie som overordnede tema. Mer informasjon under punktet *Praktisk informasjon*.

Nevner noe av det vi har i Vikingen Barnehage:

Nybakt brød hver morgen og smøremåltid

* Egen Vikingefestival hvert år

* Basseng annenhver uke for de eldste barna

* Egen stor trelavvo på eget turområde

Maria Hervik 20150601 101546

Dette er en bildetekst.

Maria Hervik 20150601 101546
Maria Hervik 20160211 074456

M H Screenshot 2016 02 16 07 51 23 1

• Praktisk informasjon

Vikingen Barnehage tilbyr inntil 46 heldagsplasser for barn i alderen 0-6 år, med åpningstid 06:45-16:45. Vi har to avdelinger, Sleipner 0-3 år og Fenris 3-6 år. Disse avd. er delt inn i aldersgrupper. Barnehagen blir drevet etter barnehageloven og rammeplan for barnehage. Vår barnehage har vikinger som gjennomgående tema, da vi er så heldige å ligge i nærområdet til det gamle vikingesete på Egge. Vi samarbeider med Egge museum og hvert år holder vi til og med vår egen Vikingefestival. Vi er stolte av å kunne gi denne kulturarven videre.

• Uteplassen og nærområder

Vi et opptatt av friluftsliv og vi har minst 1 til 2 turdager hver uke. Vi har ett innholdsrikt uteområdet med blant annet vikingelandsby, akebakke og egen grillplass formet som ett vikingeskip. Vi bruker bevisst naturmatrialer i vårt uteområdet. Vi har også mange fine turområder å besøke: Skistadion, Økoparken, Egge museum, Egge helsetun, Egges fotballbaner og sykkelpark m.m. På barnehagens eget turområdet har vi egen trelavvo m/oppvarming, taubane, klatrepark og utedo. Vi bruker naturen aktivt, ser på forandringer og lærer å respektere og ta vare på den. Vi sorterer søppel og har et spesielt fokus på verdien til alt og alle som lever i og av naturen.

• Læringsmiljø

Vi er opptatt av å holde oss oppdaterte og kunnskapsrike slik at vi kan få et godt læringsmiljø for voksne og barn. For oss er det viktig at barnas læring utvikles gjennom barnas egne interesser og individuelle, alderstilpasset behov. Vi står sammen om å tilrettelegge for et læringsmiljø preget av trygghet og trivsel for å fremme utforsking, mestring, samspill og toleranse. Barna får bruke mangeulike matrialer i sine utforminger av bilder og skulpturer, og vi bruker dans, bevegelse, sang, musikk og drama aktivt i barnehagen. Det er viktig at barnas kreativitet får komme til utrykk på mange ulike måter. Skolestarterne er i bassenget annenhver uke. Vi er heldige som kan tilby dette til alle skolestarterne hvert år. Her får barna viktig vanntilvenning og svømmetrening sammen med voksne fra barnehagen som innehar spesifisert livredningskurs. Disse bassengturene krever ingen bil/buss transport.

Sleipner

Terje Gotvasli

Pedagogisk leder, Sleipner

terjegotvasli787@hotmail.com